به گزارش سراج24 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور عصر امروز (سه شنبه) به همراه وزیر اموراقتصادی و دارایی با حضور در مرکز همایشهای تخصصی گمرک ایران ضمن رونمایی از این سامانه از بخشهای مختلف بازدید کرد و با توضیحات رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و کارشناسان مستقر در جایگاهها در جریان چگونگی عملکرد، امکانات و مزایای این سامانه جامع قرار گرفت.
برنامه عملیاتی هوشمندسازی موسوم به سامانه جامع گمرکی با هدف سادهسازی رویهها از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تکمیل، توسعه، تولید و پیادهسازی آن با همکاری پژوهشگاه دانشگاه تهران انجام و از فناوریهای نوین اطلاعاتی و سیستمهای هوشمند جهت تحقق گمرک الکترونیکی بهرهگیری شده است.
امکان پوشش کلیه فرایندها و عملیات ترخیص از لحظه ورود کالا به قلمرو گمرکی تا اتمام تشریفات گمرکی و خروج کالا در سامانه جامع گمرکی فراهم شده که در حال حاضر شامل واردات و صادرات، ترانزیت، اظهار از راه دور، کارنه تیر و سامانه مدیریت اطلاعات است.
پنجره واحد تجارت فرامرزی شامل سامانه جامع گمرکی، اعمال مدیریت ریسک و زمانسنجی ترخیص کالا و افزایش آگاهی و دسترسی اظهارکنندگان کالا به ارزشهای پایه کالا است.



